Skip to main content

Leren leven met tinnitus?

Het kan écht

Online hulp bij oorsuizen zodat jij opnieuw rust in je hoofd ervaart

Laat mij je helpen om je tinnitus te temmen. Download mijn gratis e-book en ontvang onmiddellijk dé 3 stappen die mij van mijn tinnitus klachten hebben verlost.

https://www.youtube.com/watch?v=6oTurM7gESE

Herken je dit?

  • Je voelt je wanhopig bij de overtuiging dat je nooit nog stilte zal ervaren. Gedaan met gezellig een boek lezen, genieten van het zachte getsjirp van vogels of de heerlijke rust die je na een drukke dag overvalt wanneer je voldaan in de zetel ploft. Bye bye rust, hallo leven vol stress.
  •  Van zodra je hoofd ’s avonds het hoofdkussen raakt word je overdonderd door die luide piep. Het houdt je de ganse nacht wakker. Hoe je de ochtend hebt gehaald weet je al helemaal niet meer. Dat die wekker veel te vroeg afgaat, dat is wel zeker. Precies nog meer uitgeput dan de dag voorheen, stap je uit bed om je doorheen een nieuwe dag te sleuren.
  •  De gedachte “Is dit het nu voor de rest van mijn leven?” spookt voortdurend door je hoofd. Je online zoekopdrachten boezemen je meer angst in dan dat ze een oplossing bieden. “Tinnitus is niet te genezen.” “Je moet er mee leren leven.” “Je kan er niets aan doen.”
  •  Uit schrik om de tinnitus erger te maken wil je het liefst zoveel mogelijk geluid vermijden. “Volgend jaar gaan we toch zeker opnieuw naar festival X he?”  “Hey, ga je mee naar concert Y?” Het idee alleen al doet je adem verstokken in je keel. Je zegt steeds vaker nee.
  • Door het voortdurende gepiep in je oren, kan je je ook steeds minder goed concentreren. Deadlines op het werk halen wordt hierdoor steeds moeilijker. Je hebt precies bijna dubbel zoveel tijd nodig om een taak af te ronden omdat je steeds je focust verliest. Je hoofd zit vol.

Nothing ever goes away, until it teaches us what we need to know.

Pema Chödrön

Ondertussen is elke dag een strijd geworden. Eentje die je maar niet lijkt te winnen. Je hebt geen energie meer. Tinnitus bepaalt je leven, het achtervolgt je wat je ook doet of waar je ook bent. Angstvallig probeer je elk geluid te vermijden en leef je helemaal afgezonderd. Weg sociaal leven, weg job, weg levenslust. Uiteindelijk wordt je tinnitus zo enorm ondraaglijk dat je met elke cel in je lijf voelt dat het leven geen enkele zin meer heeft.

Krijg terug grip op je leven

Ben je er ook helemaal klaar mee? Heb je moeite met slapen, concentreren of het beheersen van je angst? Krijg controle over je oorsuizen.

Volg je al?

Volg me op Instagram waar ik wekelijks tips deel en een kijkje in mijn leven geef.

Je kan ‘s nachts niet slapen 
Je kan je moeilijk concentreren 
Je verlangt terug naar stilte 
Je voelt je angstig over je toekomst 

Die tuut in je hoofd bepaalt je leven. 

In drie stappen krijg jij controle over tinnitus, zodat jij opnieuw je leven kan leiden zoals jij dat wil. 

Stap 1: tinnitus begrijpen
Stap 2: brein resetten 
Stap 3: stress reduceren

Dit alles en meer krijg jij in Tem je Tuut, het online programma waarin je 
* elke week een 1-op-1 sessie hebt met mij, 
* wekelijks een werkboek ontvangt
* alle tools wordt aangereikt om tinnitus de baas te zijn

Volgende week maandag openen de deuren opnieuw! 
Je kan je inschrijven vanaf 3 juni. 

Tem je Tuut start 17 juni.

Heb je ook nood aan terug stilte in je hoofd? Reageer met TUUT en ik stuur je het linkje door. 

Je kan je alvast op de wachtlijst zetten om als eerste te kunnen inschrijven. 

#temjetuut #oorsuizen #tinnitus #tinnituscoaching #tinnitushelp #tinnitustherapie
Mijn tinnitus klinkt soms luider. Hoe komt dat?

Wel, tinnitus kan variëren in intensiteit van dag tot dag om verschillende redenen. 

Er zijn al gemakkelijk 10 factoren die bijdragen aan deze fluctuaties. 

Hieronder deel ik de eerste 5: 


1. Stress en Angst

Op dagen dat je meer gestrest of angstig bent, kan het oorsuizen luider lijken omdat je hersenen door die fight or flight reactie meer gefocust zijn op het geluid.


2. Vermoeidheid

Wanneer je moe bent, kan je lichaam gevoeliger zijn voor geluid, waardoor tinnitus harder lijkt.


3. Lawaai-blootstelling

Blootstelling aan harde geluiden, zoals een concert of luidruchtige omgeving, zorgen voor overprikkeling van je hersenen waardoor tinnitus tijdelijk kan verergeren. 


4. Bloeddruk

Veranderingen in je bloeddruk kunnen de intensiteit van tinnitus beïnvloeden. Hoge bloeddruk kan het oorsuizen versterken, terwijl lagere bloeddruk het kan verminderen.


5. Cafeïne

Cafeïne is een stimulerend middel waardoor je zintuigen, en dus ook je gehoor, scherper staan. Hierdoor valt je tinnitus meer op. 

Stay tuned voor nog 5 andere factoren die invloed hebben op de intensiteit van je tinnitus. Deze deel ik woensdag met je. 

❤️ Volg @haikebruneel voor tips hoe tinnitus stil te krijgen 

⭐️ Stuur door naar iemand die last heeft van tinnitus
7 dingen die jij nog niet wist over melatonine. 

In mijn vorige post had ik het al over het belang van melatonine, ons slaaphormoon, voor een deugddoende nachtrust. 

Vandaag zoem ik wat meer in op hoe je er nu voor zorgt dat je (voldoende) melatonine aanmaakt. 

❤️ Volg @haikebruneel voor alles over tinnitus 
👍 Like wanneer je dit interessant vindt 


Er zijn verschillende manieren om de natuurlijke aanmaak van melatonine in je lichaam te bevorderen: 


1. Regelmatig Slaapschema

Ga elke dag op hetzelfde tijdstip slapen en opstaan, zelfs in het weekend. 

Dit helpt je lichaam om een consistente slaap-waakcyclus te behouden en bevordert de natuurlijke aanmaak van melatonine.


2. Blootstelling aan Natuurlijk Licht

Zorg doorheen de dag voor voldoende blootstelling aan natuurlijk licht, vooral in de ochtend. 

Daglicht helpt je biologische klok te reguleren en bevordert de productie van melatonine in de avond.



3. Beperk Kunstmatig Licht ‘s Avonds


Vermijd ’s avonds fel licht en blauw licht van elektronica (gsm, tablet, computer). 

Dit soort licht gaat de aanmaak van melatonine tegen. 



4. Creëer een Donkere Slaapomgeving

Gebruik verduisterende gordijnen of een slaapmasker om licht van buitenaf te blokkeren. Zelfs kleine hoeveelheden licht kunnen de melatonineproductie verstoren.


5. Beperk Cafeïne en Alcohol

Beide kunnen de aanmaak van melatonine verstoren en je slaapkwaliteit verminderen.



6. Ontspan Voor het Slapen

Creëer een ontspannende avondroutine: bv lezen, een warm bad nemen, meditatie of lichte stretches. 
Dit zorgt dat je parasympatische systeem geactiveerd wordt. 


7. Eet Melatonine-Rijke Voeding

Het gaat hier vooral om tryptofaan, een natuurlijk aminozuur dat de aanmaak van melatonine bevordert. 

Gunstige voedingsmiddelen: yoghurt, melk, noten (vooral amandelen en walnoten), banaan, volkoren granen en zaden. 

Wat wist jij nog niet over melatonine? Laat het hieronder weten. 👇
Vind je het moeilijk om s’avonds in slaap te vallen omwille van je tinnitus? 

Hier zijn drie tips die jou kunnen helpen om je slaap te bevorderen. 


1. Melatonine 

Zorg voor voldoende aanmaak van melatonine. 

Melatonine is ons slaaphormoon en helpt ons om een gezonde slaap-waakcyclus te hebben. 

Melatonine niveaus stijgen in de avond, wat aangeeft dat het tijd is om te gaan slapen, en dalen weer in de ochtend, wat helpt om je wakker te maken.

Melatonine bevordert het inslapen, zorgt voor een betere slaapkwaliteit en vermindert stress. 


2. Optimale slaapkamer 

Zorg voor een optimale slaapkamer: donker, 16-17 graden. 

Een slaapkamer dient voor twee dingen, dat is seks en slapen. 

Al de rest doe je in een andere ruimte. Dus niet tv kijken, geen boek lezen, niet weet ik veel wat nog gaan doen. 


3. Ontspanning 

Zorg dat je s’avonds zowel mentaal als fysiek voldoende ontspant.

Probeer meditatie, lichte stretches of een warm bad om je lichaam tot rust te brengen. 

Je kan de dag ook afsluiten door kort even voor jezelf 3 zaken neer te schrijven waar je dankbaar voor bent. Zo eindig je je dag letterlijk op een positieve noot en kom je mentaal al beter tot rust. 

Vermijd schermtijd en zware maaltijden in de uren voor het slapen.


❤️ Volg @haikebruneel voor tips & tricks hoe te leven met tinnitus. 

🐳 Bewaar deze post voor wanneer je een slapeloze nacht hebt.
Waarom klinkt je tinnitus luider als je in het midden van de nacht wakker wordt of ‘s morgens bij het opstaan? 

Twee redenen hiervoor. 

1. Stille omgeving 

Je kamer is een stille omgeving waar er minder achtergrondgeluid is dan overdag op het werk, in het verkeer, tijdens het sporten, tijdens sociale activiteiten. 

Door een stillere omgeving valt je tinnitus nu eenmaal veel beter op. 

2. Cortisol 

Ook onze hormonen spelen een rol en meer bepaald cortisol. 

We worden wakker door een opstoot van cortisol in ons bloed. 

Cortisol zorgt voor een aantal lichamelijke reacties die ons voorbereiden op actie. 

Zo worden onder andere onze zintuigen verscherpt. We horen daardoor dus beter, waardoor je tinnitus beter opvalt. 


Er is dus niets ernstigs aan de hand. 

De reden waarom je tinnitus luider klinkt, komt door cortisol en door het feit dat er een stillere omgeving is.

❤️Volg @haikebruneel voor tips en tricks hoe met tinnitus te leven

🐳 Stuur door naar iemand die last heeft van tinnitus 

🙏 Bewaar deze post voor later